Het beleid over het pedagogisch klimaat wordt door alle teamleden toegepast.Toelichting: denk aan regels over informatie verschaffen, omgangsvormen, belonen en straffen.
Wij nemen periodiek een kinderenquête af, waarin veiligheid herkenbaar is opgenomen.
Het is voor ons duidelijk hoe we handelen bij pestgedrag.
Wij werken met een vastgelegd veiligheidsbeleid Toelichting: denk aan protocol norm
Wij hebben extra (orthodidactische) materialen. Toelichting: Er wordt gebruik gemaakt van aanvullende materialen voor taal/lezen/reken/wiskunde
Wij bieden extra rekenen aan voor kinderen die dat nodig hebben. Toelichting: denk aan kinderen met een achterstand, sociaal emotionele problematiek (faalangst
bijvoorbeeld) en meerbegaafde kinderen.
Wij stemmen de leerstof af op verschillen tussen de kinderen.
Wij stemmen de onderwijstijd af op verschillen tussen kinderen.
Wij stemmen de werkvormen af op verschillen tussen kinderen.
Wij stemmen de verwerking af op verschillen tussen de kinderen.
Wij stemmen de instructie af op verschillen tussen de kinderen.
Wij geven kinderen feedback over hun resultaten.
Standaard C: handelingsgericht werken
We gebruiken voor de cognitieve ontwikkeling een leerlingvolgsysteem.
We gebruiken voor de sociaal emotionele ontwikkeling een leerlingvolgsysteem.
We gebruiken voor de fysieke ontwikkeling een leerlingvolgsysteem. Tenminste twee keer per jaar analyseren wij de resultaten op school-, groeps- en individueel niveau.
We handelen snel als kinderen extra ondersteuning nodig hebben.
Wij werken met groepsplannen met aandacht voor de cognitieve ontwikkeling.
Wij werken met groepsplannen met aandacht voor de Sociaal emotionele ontwikkeling.
Wij werken met groepsplannen met aandacht voor de fysieke ontwikkeling.
Wij passen de groepsplannen ten minste tweemaal per jaar aan.
Wij weten wanneer we een ontwikkelingsperspectief (OPP) op moeten stellen.
Wij passen de ontwikkelingsperspectieven tenminste tweemaal per jaar aan.
Wij hanteren voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben een OPP met de kenmerken van handelingsgericht werken.
Wij werken met een groepsoverzicht uitgaande van bevorderende en belemmerende factoren.
Wij formuleren onderwijsbehoeften in termen van belemmerende en bevorderende factoren.
Wij beschrijven de onderwijsbehoeften altijd integraal. Toelichting: met integraal bedoelen we het kind in zijn/haar context (dus gezin en vrije tijd nemen we mee).
Standaard D: beleid en organisatie
Onze systematiek van onderwijsondersteuning hebben wij uitgewerkt.Toelichting: denk aan de interne procedures, de taak en functie van de interne begeleider (IB, gericht op kinderen die extra ondersteuning nodig hebben).
Onze ondersteuningsprocedures werken in de praktijk. Toelichting: denk bijvoorbeeld aan de “één-zorgroute”.
Wij evalueren jaarlijks ons systeem van de onderwijsondersteuning.
Wij trekken consequenties uit de opbrengsten van deze evaluatie.Toelichting: denk aan het werken met een verbeterplan of het opstellen van een ontwikkelagenda.
Wij borgen de kwaliteit van het systeem van onze onderwijsondersteuning.
Taken en verantwoordelijkheden van leraren en directie op het terrein van de onderwijs-
ondersteuning zijn duidelijk.
Wij kunnen snel deskundigheid inschakelen voor hulp. Toelichting: Denk aan deskundigen van de jeugdzorg of van de jeugdgezondheidszorg of bij het eigen bestuur of met andere besturen in een lokale/sub-regionale situati
Onze Intern Begeleider participeert in een bovenschools netwerk.
Wij verantwoorden ons aan ouders over onze ondersteuningsstructuur.
Bij alle vormen van evaluatie gebruiken wij de PDCA-cyclus. Toelichting: PDCA staat voor de cyclische aanpak van plan, do, check en act.
Wij kennen een actief terugplaatsingsbeleid met het sbo.
Wij kennen een actief terugplaatsingsbeleid met het so.
Standaard E: professionaliteit
Wij zijn deskundig in het begeleiden van kinderen met extra onderwijsbehoeften. Toelichting: We hebben het begrip deskundig niet verder gedefinieerd, de school bepaalt dus zelf wat zij deskundig genoeg vindt.
Wij beschikken over didactische competenties (bv. gedifferentieerd werken).
Wij beschikken over pedagogische competenties (bv. omgaan met respect, omgangsregels
handhaven).
Wij beschikken over organisatorische competenties (bv. goed klassenmanagement).
Wij hebben een deskundige interne begeleiding (IB).
Standaard F: communicatie
Wij gebruiken de ervaringsdeskundigheid van ouders (lees: of verzorgers en/of voogd).
Wij bevragen ouders over hun wensen en verwachtingen.
Wij bevragen ouders over hun ervaringen in de thuissituatie en het 3e milieu (bijv. de voetbalclub).
Wij betrekken ouders bij het opstellen en evalueren van het ontwikkelingsperspectief voor
hun kind.
Wij betrekken het kind bij het opstellen en evalueren van zijn/haar ontwikkelingsperspectief.
Wij maken afspraken met ouders over de extra ondersteuning en wie waarvoor verantwoordelijk
is.
Wij ondersteunen ouders en kinderen bij de overgang naar een andere school.
Wij houden met kinderen die extra ondersteuning hebben een exitinterview.
Standaard G: doorgaande lijn
Er is warme overdracht van voorschoolse instellingen naar onze school.Toelichting: met warme overdracht bedoelen we dat er een gesprek over het kind plaatsvindt.
Er is warme overdracht van het speciaal basisonderwijs (bij terugplaatsing) naar onze school.
Er is warme overdracht van het speciaal onderwijs (bij terugplaatsing) naar onze school.
Er is warme overdracht binnen onze school tussen de leerjaren.
Wij hebben ons aannamebeleid vastgelegd.
Wij dragen zorgvuldig over aan het voortgezet onderwijs.
Standaard H: voor het speciaal (basis)onderwijs
Er is warme overdracht van voorschoolse instellingen naar onze school.
Er is warme overdracht van het (speciaal) basisonderwijs bij plaatsing naar onze school.
Er is warme overdracht van ander speciaal onderwijs (bij (terug)plaatsing) naar onze school.
Er is warme overdracht binnen onze school tussen de leerjaren.
Wij hebben ons aannamebeleid vastgelegd.
Wij dragen zorgvuldig over aan het voortgezet speciaal onderwijs of aan het voortgezet onderwijs.
Onze commissie van begeleiding is actief betrokken bij ons terugplaatsingsbeleid.
Wij werken met symbiose. Toelichting: Symbiose betekent dat het kind nog op het speciaal onderwijs staat ingeschreven, maar wel een aantal lessen of dagdelen bij u het onderwijs volgt.
Wij houden (minimaal een jaar) contact met de toeleverende school.