Afspraken Basisprofiel

Standaard A: pedagogische aanpak
  • Het beleid over het pedagogisch klimaat wordt door alle teamleden toegepast.Toelichting: denk aan regels over informatie verschaffen, omgangsvormen, belonen en straffen.
  • Wij nemen periodiek een kinderenquête af, waarin veiligheid herkenbaar is opgenomen.
  • Het is voor ons duidelijk hoe we handelen bij pestgedrag.
  • Wij werken met een vastgelegd veiligheidsbeleid Toelichting: denk aan protocol norm
  • overschrijdend gedrag, melding “Veilig Thuis” (AMK)

Standaard B: didactische omgeving
  • Wij hebben extra (orthodidactische) materialen. Toelichting: Er wordt gebruik gemaakt van aanvullende materialen voor taal/lezen/reken/wiskunde
  • Wij bieden extra rekenen aan voor kinderen die dat nodig hebben. Toelichting: denk aan kinderen met een achterstand, sociaal emotionele problematiek (faalangst
  • bijvoorbeeld) en meerbegaafde kinderen.
  • Wij stemmen de leerstof af op verschillen tussen de kinderen.
  • Wij stemmen de onderwijstijd af op verschillen tussen kinderen.
  • Wij stemmen de werkvormen af op verschillen tussen kinderen.
  • Wij stemmen de verwerking af op verschillen tussen de kinderen.
  • Wij stemmen de instructie af op verschillen tussen de kinderen.
  • Wij geven kinderen feedback over hun resultaten.
Standaard C: handelingsgericht werken
  • We gebruiken voor de cognitieve ontwikkeling een leerlingvolgsysteem.
  • We gebruiken voor de sociaal emotionele ontwikkeling een leerlingvolgsysteem.
  • We gebruiken voor de fysieke ontwikkeling een leerlingvolgsysteem. Tenminste twee keer per jaar analyseren wij de resultaten op school-, groeps- en individueel niveau.
  • We handelen snel als kinderen extra ondersteuning nodig hebben.
  • Wij werken met groepsplannen met aandacht voor de cognitieve ontwikkeling.
  • Wij werken met groepsplannen met aandacht voor de Sociaal emotionele ontwikkeling.
  • Wij werken met groepsplannen met aandacht voor de fysieke ontwikkeling.
  • Wij passen de groepsplannen ten minste tweemaal per jaar aan.
  • Wij weten wanneer we een ontwikkelingsperspectief (OPP) op moeten stellen.
  • Wij passen de ontwikkelingsperspectieven tenminste tweemaal per jaar aan.
  • Wij hanteren voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben een OPP met de kenmerken van handelingsgericht werken.
  • Wij werken met een groepsoverzicht uitgaande van bevorderende en belemmerende factoren.
  • Wij formuleren onderwijsbehoeften in termen van belemmerende en bevorderende factoren.
  • Wij beschrijven de onderwijsbehoeften altijd integraal. Toelichting: met integraal bedoelen we het kind in zijn/haar context (dus gezin en vrije tijd nemen we mee).
Standaard D: beleid en organisatie
  • Onze systematiek van onderwijsondersteuning hebben wij uitgewerkt.Toelichting: denk aan de interne procedures, de taak en functie van de interne begeleider (IB, gericht op kinderen die extra ondersteuning nodig hebben).
  • Onze ondersteuningsprocedures werken in de praktijk. Toelichting: denk bijvoorbeeld aan de “één-zorgroute”.
  • Wij evalueren jaarlijks ons systeem van de onderwijsondersteuning.
  • Wij trekken consequenties uit de opbrengsten van deze evaluatie.Toelichting: denk aan het werken met een verbeterplan of het opstellen van een ontwikkelagenda.
  • Wij borgen de kwaliteit van het systeem van onze onderwijsondersteuning.
  • Taken en verantwoordelijkheden van leraren en directie op het terrein van de onderwijs-
  • ondersteuning zijn duidelijk.
  • Wij kunnen snel deskundigheid inschakelen voor hulp. Toelichting: Denk aan deskundigen van de jeugdzorg of van de jeugdgezondheidszorg of bij het eigen bestuur of met andere besturen in een lokale/sub-regionale situati
  • Onze Intern Begeleider participeert in een bovenschools netwerk.
  • Wij verantwoorden ons aan ouders over onze ondersteuningsstructuur.
  • Bij alle vormen van evaluatie gebruiken wij de PDCA-cyclus.
    Toelichting: PDCA staat voor de cyclische aanpak van plan, do, check en act.
  • Wij kennen een actief terugplaatsingsbeleid met het sbo.
  • Wij kennen een actief terugplaatsingsbeleid met het so.
Standaard E: professionaliteit
  • Wij zijn deskundig in het begeleiden van kinderen met extra onderwijsbehoeften. Toelichting: We hebben het begrip deskundig niet verder gedefinieerd, de school bepaalt dus zelf wat zij deskundig genoeg vindt.
  • Wij beschikken over didactische competenties (bv. gedifferentieerd werken).
  • Wij beschikken over pedagogische competenties (bv. omgaan met respect, omgangsregels
  • handhaven).
  • Wij beschikken over organisatorische competenties (bv. goed klassenmanagement).
  • Wij hebben een deskundige interne begeleiding (IB).
Standaard F: communicatie
  • Wij gebruiken de ervaringsdeskundigheid van ouders (lees: of verzorgers en/of voogd).
  • Wij bevragen ouders over hun wensen en verwachtingen.
  • Wij bevragen ouders over hun ervaringen in de thuissituatie en het 3e milieu (bijv. de voetbalclub).
  • Wij betrekken ouders bij het opstellen en evalueren van het ontwikkelingsperspectief voor
  • hun kind.
  • Wij betrekken het kind bij het opstellen en evalueren van zijn/haar ontwikkelingsperspectief.
  • Wij maken afspraken met ouders over de extra ondersteuning en wie waarvoor verantwoordelijk
  • is.
  • Wij ondersteunen ouders en kinderen bij de overgang naar een andere school.
  • Wij houden met kinderen die extra ondersteuning hebben een exitinterview.
Standaard G: doorgaande lijn
  • Er is warme overdracht van voorschoolse instellingen naar onze school.Toelichting: met warme overdracht bedoelen we dat er een gesprek over het kind plaatsvindt.
  • Er is warme overdracht van het speciaal basisonderwijs (bij terugplaatsing) naar onze school.
  • Er is warme overdracht van het speciaal onderwijs (bij terugplaatsing) naar onze school.
  • Er is warme overdracht binnen onze school tussen de leerjaren.
  • Wij hebben ons aannamebeleid vastgelegd.
  • Wij dragen zorgvuldig over aan het voortgezet onderwijs.
Standaard H: voor het speciaal (basis)onderwijs
  • Er is warme overdracht van voorschoolse instellingen naar onze school.
  • Er is warme overdracht van het (speciaal) basisonderwijs bij plaatsing naar onze school.
  • Er is warme overdracht van ander speciaal onderwijs (bij (terug)plaatsing) naar onze school.
  • Er is warme overdracht binnen onze school tussen de leerjaren.
  • Wij hebben ons aannamebeleid vastgelegd.
  • Wij dragen zorgvuldig over aan het voortgezet speciaal onderwijs of aan het voortgezet onderwijs.
  • Onze commissie van begeleiding is actief betrokken bij ons terugplaatsingsbeleid.
  • Wij werken met symbiose. Toelichting: Symbiose betekent dat het kind nog op het speciaal onderwijs staat ingeschreven, maar wel een aantal lessen of dagdelen bij u het onderwijs volgt.
  • Wij houden (minimaal een jaar) contact met de toeleverende school.
  • Wij werken met de LECSO-normering.

 

Arendshorst 3 kopie.jpg